fredag 9. januar 2015

4 Dagers faste

 
*Slik ser de 4 neste dagene ut
 
5 Januar 2015 startet jeg på juleoppryddingen i kroppen min. Jeg bestemte meg for å gå på en 4 dagers fastekur. Jeg fant en fastekur på internett som var anbefalt av en lege som er kick start til 5:2 dietten (som jeg har begynt på nå). Det eneste jeg syntes var litt rart med denne fasten jeg fant var at man kun skulle klare seg på 104 kalorier daglig. Så jeg har gjort om denne litt.
 
Jeg har valgt å gå på en faste der man lever på 400 kalorier om dagen i 4 dager. Jeg vil IKKE anbefale deg å gjøre dette. Etter de to første dagene så ville jeg økt kalorinivået med 600 kalorier. Dette fordi jeg har ikke jobbet noen av dagen jeg har fastet, å jeg så hvor mye sulten slet i meg de siste to dagene, dette tror jeg ingen egentlig har godt av. Jeg vil anbefale å legge til 600 kalorier i form av veganske produkter (produkter som ikke inneholder noe kjøtt/fisk/fugl eller produkter fra dyr eks. melk og egg). Dette for at jeg merket selv at kroppen hadde renset jeg ganske så bra på de første to dagene.
 
I denne fasten så bruker jeg også produkter fra Forever Living, jeg vil gjerne understreke at denne fasten ikke har noe med Forever å gjøre utenom at jeg liker godt hva produktene gjør for meg, lurer du på noe ang produktene eller hvor du får tak i dem så kontakt meg gjerne.
 
Handleliste 
 
Denne handle listen er basisen av hva du trenger, de resterende 600 kaloriene pr dag du skal ha de to siste dagene må du selv legge til. Prøv å handle så mange av produktene som mulig økologisk, dette for at kroppen skal slippe å jobbe med giftstoffer mens du faster, det er jo dette du vil bli kvitt. Skriver bak hver ting hvor jeg vet du kan finne disse varene økologisk.
 
* Økologisk Rapsolje (Ica, Meny)
* Gulrøtter (Kiwi, Meny, Ica)
* Hakkede tomater på boks (Kiwi, Meny, Ica)
* Cherry tomater (Meny, Ica)
* 2 stk løk (Kiwi, Ica, Meny)
* Hvitløk ( Kanskje meny, jeg fant ikke)
* 1 Medium søtpotet (Kanskje Meny, jeg fant ikke)
* Stang seleri (Meny)
* Chili (kanskje Meny, jeg fant ikke)
*Grønnsaksbuljong (Kiwi)
* Økologisk te (helsekosten, meny)
* Økologisk kaffe (Meny)
* Røde druer (kanskje Meny, jeg fant ikke)
* Appelsiner 4 stk (Meny)
*Fersk Spinat (Meny)
 
Disse må kjøpes av forhandler av Forever Living Produkter (kontakt meg gjerne):
*Aloevera Gel
*Argi+
 
 
* tv. søtpotet suppe th. tomat suppe
 
Dagen før fasten
 
Denne dagen burde du gjøre alle innkjøpene du trenger. Lag også gjerne klar all suppen du skal spise slik at du ikke trenger å gjøre dette mens du faster. Det å finne en eller to gode pakker med te ville jeg brukt litt tid på. Ingen ting av det du drikker kan inneholde melk, sukker, suketter, honning el. så smak deg litt frem på hvilke te typer du liker å drikke bar. Drikker du ikke te kan du erstatte teen med vann og sitron.
 
Suppene
 
Det er to supper du skal spise. En tomat suppe (totalt 174 kalorier) og en søtpotet suppe (totalt 499 kalorier). Jeg spiser de to forskjellige suppene annen hver dag grunnet at den ene gir mer energi enn den andre, men dette er valgfritt. Når du har laget ferdig suppene så skal du sitte igjen med ca 1l suppe av hver, de skal du dele i to slik at du har 2x 0,5dl tomat suppe og 2x 0,5dl søtpotet suppe. Dette er dagsrasjonene dine.
 
Fremgangsmåte:
 
Tomat suppe
 
1ss olje has i en varm kjele sammen med
1 hel hakket løk
2 fed hakket hvitløk
1 medium hakket gulrot
Stek dette sammen til løken har blitt blank.
Hell over
1 boks tomater
fyll boksen 1 1/2 gang med vann og hell det over.
1 stav opphakket stangselleri
1 buljong terning
1 hakket chili (du kan redusere eller kutte helt ut chili om du ikke er glad i sterk mat)
has i suppen. La koke i 20 min, miks så suppen med stavmikser til den er glatt.
 
Søtpotet suppe
 
1ss olje has i en varm kjele sammen med
1 hel hakket løk
2 fed hakket hvitløk
1 medium hakket gulrot
1 oppdelt søtpotet
Stek dette sammen til løken har blitt blank,
ha i 8 Cherry tomater
1 stav opphakket stangselleri
1 buljong terning
Hell over vann så det dekker alle grønnsakene,
kok suppen i 20 min, miks så suppen med stavmikser til den er glatt.
 
*herlig og næringsrik juice
 
Hvordan foregår fasten 
 
Hver dag skal det drikkes minst 3 l vann (uten kullsyre), så mye kaffe og te som du vil.
 
Dag 1 og 2
 
- Morgen: Start dagen med en dags dose argi+ og en dagsdose aloevera gel. Personlig følte jeg dette kickstartet dagen og ga meg mer næring og overskudd til å klare fasten. 
 
- Lunch: Lag juice av en appelsin, en gulrot, en stav stangselleri, 10 druer og en neve spinat. (Ca 200 kalorier) Har du ikke juice maskin så kan du lage dette til en smoothie. Husk å ha ingrediensene oppbevart kaldt, sånn at du får kald drikke. (du kan helt fint bytte om på lunch og kvelds om det er lettere)
 
- Middag: 2,5 dl av suppen (suppen kan være litt tjukk, så tilsett gjerne litt vann, dette hjelper også så det føles som du spiser mer).
 
- ca. 30 min fysisk aktivitet, gjerne en gåtur.
 
- Kvelds: Resten av suppen
 
 
 
 
 
 
Dag 3 og 4
 
Disse dagene spes det på med de 600 kaloriene med frukt og grønt, hvordan du ønsker å fordele de er opp til deg.
 
- Morgen: Start dagen med en dags dose argi+ og en dagsdose aloevera gel. Personlig følte jeg dette kickstartet dagen og ga meg mer næring og overskudd til å klare fasten. 
 
- Lunch: Lag juice av en appelsin, en gulrot, en stav stangselleri, 10 druer og en neve spinat. (Ca 200 kalorier) Har du ikke juice maskin så kan du lage dette til en smoothie. Husk å ha ingrediensene oppbevart kaldt, sånn at du får kald drikke. (du kan helt fint bytte om på lunch og kvelds om det er lettere)
 
- Middag: 2,5 dl av suppen (suppen kan være litt tjukk, så tilsett gjerne litt vann, dette hjelper også så det føles som du spiser mer).
 
- ca. 30 min fysisk aktivitet, gjerne en gåtur.
 
- Kvelds: Resten av suppen
 
*her juices det
 
Info
 
- Det skal ikke drikkes noe annet enn det som står på dagsplanen. Saft, brus, Farris osv er utelukket.
 
- Det skal ikke tygges tyggis eller spises drops/pastiller
 
- Det anbefales ikke å røyke eller snuse mens man faster
 
*disse var gull verdt, ansiktsmaske og hudkrem
 
Personlige meninger
 
- Jeg merket veldig på huden at jeg fastet, derfor valgte jeg å ta ansiktsmaske to ganger denne uken for å rense den skikkelig. Gode hudprodukter satte jeg veldig pris på disse dagene. Jeg pusset også tennene ofte.
 
- Jeg brukte også så lite sminke som mulig disse dagene, slik at huden også fikk puste
 
- Jeg tror det er viktig å forberede de rundt deg på hva du skal gjennom, det er tøft å faste i 4 dager, men på ingen måte umulig.
 
- Start gjerne med fasten på en lørdag, slik at du får de to første dagene hjemme fra jobb, det er ikke så lett å jobbe og holde konsentrasjonen på 400 kalorier om dagen.
 
- Legg deg tidlig, det er på kvelden man blir mest fysen
 
-  Gjør gjerne ting som gleder deg, sett av tid til deg selv, å tenk at du gjør noe for hele kroppen din både innsiden og utsiden
 
- Begynn å planlegg hvordan du skal behandle kroppen etter fasten er ferdig. Hvordan vil du at kostholdet ditt skal være, hvor aktiv kan du være. Du starer jo nesten med blanke ark. Personlig bestemte jeg meg for å begynne på 5:2 dietten etter min faste.
 
- Du kommer nok til å merke at du går ned en del kilo på disse dagene, men om du ikke fortsetter med gode vaner etter fasten vil de fort komme på igjen (du mister også en del veske fra kroppen, så det kan være noen kg kommer på selv om du er flink etter fasten).
 
*Dagens kvote var fortært, da er det på tide å finne senga
 
Sluttord
 
Til slutt vil jeg bare få understreke at jeg er ikke verken lege eller ernæringsfysiolog, så om du starter på denne fasten så er det helt og holdent på eget ansvar.
 
Masse lykke til om du prøver, alle kan klare dette om dem har litt troa på seg selv :) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar