tirsdag 23. september 2014

Økologiske minipolarbrød

Det er så deilig med de dagene hvor man har tid til å være kreativ på kjøkkenet. Når man rett og slett har tid til å prøve og feile. Desto bedre er det når det man har laget blir vellykket. 


Økologiske polarbrød

150gr mandelmel
50gr peanøttmel
300gr havregryn
500gr hvetemel
2ss fiberhusk
1pose tørrgjær
3ss chia frø
2ss honning
1/2 ts salt
150gr lett rømme
1/2 dl olivenolje

Fremgangsmåte 

- sett ovnen på 180grader

- bland alt det tørre (mandelmel og peanøttmel kan byttes ut mot eks speltmel, chia kan byttes mot andre frø eks. Linfrø)

- varm vannet til 40grader

- tilsett vannet i det tørre, etterfulgt av olje, rømme og honning

- blandes godt, settes så til heving i 30min

Steking og baking

- del deigen i 4 og kjevle ut, skjær eller stikk ut den formen eller størrelsen du ønsker

- legges på et stekebrett, stikk dem litt med en gaffel, etterheve i 10min.

- stekes midt i ovnen i ca 15min


Alle mine ingredienser idag er økologiske foruten gjæren.

 Jeg fikk ganske mange både store og små, så en del av dem har blitt slengt i fryseren til senere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar